Witaj na pradawnym forum , które w czasach staro¿ytnych têtni³o ¿yciem. Dzisiaj inna epoka, fora internetowe nie maj± ju¿ takiej popularno¶ci, ale mimo to zajrzyj do nas , napisz posta lub na chacie od czasu do czasu. Zagraj w mugena z postaciami ze swojego ulubionego anime. Niech pojawi siê nuta nostalgii. Stary Le¶niczy wci±¿ tutaj mieszka :)
Strony: 1
Wątek Zamknięty
Wstêp
Oficjalna mitologia to zespó³ rodzimych, wczesnych w±tków mitologicznych, wyselekcjonowanych, wyg³adzonych i ujêtych w mniej wiêcej spoist± narracjê dla potrzeb m³odego pañstwa japoñskiego.
Proces tej selekcji odby³ siê u schy³ku VII wieku i w jego rezultacie powsta³y dwa dzie³a o cechach historiozoficznych. Pierwsze z nich to Kojiki (Zapis spraw dawnych) ukoñczone w 712 roku, drugie za¶ - Nihongi (lub Nihonshoki - Kronika japoñska) oddane cesarzowi w roku 720. W Nihongi wiêkszy nacisk po³o¿ona na "bohatersko¶æ" opisu, w przeciwieñstwie do narracji Kojiki, gdzie bardzo wiele miejsca zajmuj± skomplikowane genealogie bogów i cesarzy.
Oba te dzie³a wchodz± do kanonu tzw. "¶wiêtych ksi±g" shintô i stanowi± niezwykle obszerne ¼ród³o wiadomo¶ci o wczesnej Japonii. Celem ich powstania by³o nadanie w³adzy cesarskiej boskiego autorytetu i podporz±dkowanie narodu panuj±cej dynastii na zasadzie niebiañskiego pos³annictwa. Mia³y byæ religijnym uzasadnieniem politycznych ambicji ówczesnych w³adców i dlatego tyle miejsca po¶wiêcono w nich boskim genealogiom cesarzy, opisów ich sukcesów i wspania³ych czynów oraz czci, jakiej doznawali i bêd± doznawaæ po wieczne czasy z boskiego nakazu.
Prymitywne wierzenia pierwotnego spo³eczeñstwa, których cechami by³y kult natury i kult przodków, umiejêtnie pokierowane przekszta³ci³y siê w kult cesarza. Te przejawy shintô przetrwa³y z ró¿nym nasileniem czasy zalewu buddyzmu, czasy chaosu wywo³anego przez wojny domowe oraz czasy zupe³nego upadku w³adzy cesarskiej.
Bogowie
Niewiele wa¿nych imion z mitologii przetrwa³o próbê czasu. Oto wa¿niejsze z tych, które siê osta³y:
Amaterasu - naczelne bóstwo panteonu shintoistycznego. Bogini zrodzona z lewego oka demiurga Izanagi i wyznaczona przez niego do panowania na Wysokiej Równinie Niebios. Imiê jej oznacza "¶wiec±ca na niebie"; jest ona uosobieniem s³oñca. Uwa¿a siê j± za bezpo¶redni± protoplastkê rodu cesarskiego. Zes³a³a swojego prawnuka Ninigi na ziemiê do Japonii celem ustanowienia cesarstwa japoñskiego. G³ównym chramem Amaterasu jest Ise - jingu (prefektura Mie), gdzie jest czczona w "przybytku wewnêtrznym" (naiku). Symbolem bogini jest lustro.
Amenokoyane - bóg niebiañski, który towarzyszy³ "niebiañskiemu wnukowi" Ninigi w wyprawie na ziemiê. Uwa¿any za protoplastê rodu Fujiwara.
Amenominakanushi - jedno z trzech bóstw, które wy³oni³y siê jako pierwsze "w czasie, gdy powstawa³y niebo i ziemia". Dwa pozosta³e to (wed³ug Kojiki) Takamimusubi i Kamimusubi. Amenominakanushi uwa¿any jest przez niektórych teologów za "boga pocz±tku", centralne bóstwo panteonu.
Amenozume - bogini znana z weso³ego usposobienia. Po¶lubiona bogu Sarutahiko, da³a pocz±tek rodowi mimów. Uwa¿ana jest za prekursorkê tañców hieratycznych kagura. £±czy siê ja czêsto z kultami fallicznymi. W ikonografii bywa przedstawiana jako towarzyszka siedmiu bogów szczê¶cia.
Benten (Benzaiten) - bogini zaliczana do zespo³u siedmiu bogów szczê¶cia. Opiekunka urody, bogactwa i muzyki. Uwa¿ana jest za córkê boga mórz. Jej wys³annikiem jest bia³y w±¿.
Bishamon (Bishamonten) - jeden z siedmiu bogów szczê¶cia. Opiekun bogactwa. Przejêty zosta³ z mitologii buddyjskiej, gdzie wystêpuje jako stra¿nik pó³nocny Wai¶rawana. Przedstawiany jest w zbroi i w he³mie. W jednej rêce trzyma dzidê, w drugiej z³ot± pagodê.
Daikoku - jeden z siedmiu bogów szczê¶cia. Jego specjalno¶ci± jest pomna¿anie bogactwa tych, którzy oddaj± mu cze¶æ. Wyobra¿any jest jako mê¿czyzna siedz±cy na dwóch workach z ry¿em i z jednym workiem zarzuconym na plecy. W prawej d³oni trzyma "m³otek szczê¶cia", palce lewej ma za¶ u³o¿one w figê, co jest symbolem aktu p³ciowego. Jego wys³annikiem jest bia³y szczur.
Daruma - indyjski mnich uwa¿any za prekursora zen. Legenda mówi, ¿e przyby³ z Indii do Chin w V lub VI w. Nie wszyscy badacze uznaj± go jednak za postaæ historyczn±. Figurki wyobra¿aj±ce Darumê uwa¿ane s± za talizman przynosz±cy szczê¶cie.
Ebisu - jeden z siedmiu bogów szczê¶cia. Opiekun kupców, rybaków i rolników. Wed³ug niektórych podañ jest on nieudanym dzieckiem pary demiurgów sp³awionym przez niezadowolonych rodziców w koszyku na morze. Przedstawiany jest jako roze¶miany cz³owieczek z wêdk± w rêce i ryb± pod pach±.
Fukurokuju - jeden z siedmiu bogów szczê¶cia. Opiekun bogactwa i d³ugowieczno¶ci. Przedstawiany jest jako osobnik z nienaturalnie wyd³u¿on± czaszk±, w rêce trzyma laskê i zwoje tekstów. Jego wys³annikiem jest bia³y ¿uraw.
Hachiman - bóg wojny. Bardzo popularne w Japonii bóstwo, uto¿samiane z cesarzem Ôjinem, który wed³ug "¶wiêtych ksi±g" panowa³ w latach 201 - 310.
Hotei - zwany tak¿e "¶miej±cym siê Budd±", jeden z siedmiu bogów szczê¶cia. Patron artystów, rzemie¶lników, kupców i gejsz. Przedstawiany pod postaci± grubego, ¶miej±cego siê mnicha z workiem wype³nionym przeró¿nymi skarbami.
Inari - jedno z najpopularniejszych w Japonii bóstw, "obradzaj±ce ry¿em". Pod tym imieniem czczone s± na terenie ca³ego kraju lokalne bóstwa rolnicze. Chramy i kapliczki Inari charakteryzuj± siê wystêpuj±cymi w nich postaciami lisów, które uwa¿ane s± za wys³anników Inari.
Izanagi i Izanami - para demiurgów, która zrodzi³a wyspy japoñskie a nastêpnie licznych bogów. Izanami umar³a przy porodzie boga ognia, odesz³a do kraju ciemno¶ci, gdzie odszuka³ j± Izanagi. Nie uda³o mu siê jednak zabraæ jej z powrotem do krainy ¿ywych. Po powrocie z krainy umar³ych powo³a³ do ¿ycia boginiê Amaterasu, bogów Susanoo i Tsukiyomi oraz wiele innych bóstw.
Jimmu–tenno - cesarz uwa¿any za pierwszego ziemskiego w³adcê Japonii. Syn Hikonasatakeugayafukiaezu i Tamayori. Jego imiê to Kamuyamatoiwarehiko. Nihongi podaje, ¿e w 667r p.n.e. wyruszy³ z Kyushu na podbój centralnej Japonii. Po kilku latach akcji pacyfistycznej za³o¿y³ stolicê w Kashiharze i w 660r p.n.e. przyj±³ tam tytu³ cesarza.
Jizô–bosatsu - bodhisattwa buddyjski spopularyzowany jako opiekun dzieci, podró¿nych, ciê¿arnych kobiet oraz ludzi znajduj±cych siê w niebezpieczeñstwie. W okolicach rolniczych uwa¿any za bóstwo opiekuj±ce siê plonami. Na wsiach identyfikowany bywa z lokalnymi bóstwami p³odno¶ci. Wyobra¿any jest jako mnich o ³agodnej twarzy. Przydro¿ne pos±gi Jizô niejednokrotnie ubierane s± w fartuszki, ¶liniaczki i czapeczki a przed nimi uk³ada siê piramidki z kamieni.
Jurôjin - jeden z siedmiu bogów szczê¶cia, taoistyczny pustelnik uosabiaj±cy d³ugowieczno¶æ. Wyobra¿any bywa jako sêdziwy starzec z lask±, do której przywi±zany jest zwój. Czasem towarzyszy mu czarny jeleñ, bêd±cy symbolem d³ugowieczno¶ci.
Kannon-bosatsu - buddyjski bodhisattwa Awalokite¶wara, spirytualny syn buddy Amidy. Do Japonii przyby³ z Chin, gdzie czczony jest pod ¿eñsk± postaci± Kuan Yün - bogini mi³osierdzia. W Japonii na wizerunkach ma cechy mieszane - na jednych bardziej przypomina mê¿czyznê, na innych - kobietê. Uzasadnieniem tego faktu ma byæ za³o¿enie, ¿e bodhisattwa stoi na takim stopniu doskona³o¶ci, na którym sprawy p³ci nie maj± znaczenia. Kannon ma byæ opiekunk± wszystkich ludzi potrzebuj±cych pomocy, zw³aszcza chorych, s³abych, ubogich oraz matek w ci±¿y. Wskazuje drogê do wyzwolenia i aby skutecznie wype³niaæ swoj± misjê potrafi przybieraæ trzydzie¶ci trzy ró¿ne osobowo¶ci. Do najczê¶ciej spotykanych wyobra¿eñ nale¿±: Shô - Kannon, Juichimen - Kannon (Kannon o Jedenastu Twarzach) oraz Senju - Kannon (Tysi±corêka Kannon).
Kappy - ziemno-wodne stworzenia, niewielkiego wzrostu (oko³o metra), na plecach posiadaj± ¿ó³wie skorupy a na g³owach wg³êbienie, w którym znajduje siê p³yn umo¿liwiaj±cy im przebywanie pod wod±. Ich twarze s± po³±czeniem pyszczków ma³py i kota. Rêce i nogi wygl±daj± jak ¿abie, zakoñczone s± pazurami. Kappy s± z³o¶liwe i lubi± porywaæ ludzi w g³êbiny.
Ningyo - syreny p³acz±ce per³ami. Stworzenia ziemno - wodne, ¿yczliwe ludziom. Zjedzenie miêsa Ningyo ma zapewniaæ wieczn± m³odo¶æ.
Ninigi - prawnuk bogini Amaterasu zes³any przez ni± na ziemiê w celu przejêcia w³adzy w Japonii. Zst±pi³ z Wysokiej Równiny Niebios na górê Takachiho na Kyushu.
Okame - postaæ czczona jako "bogini wielorakiego szczê¶cia". Opiekunka m³odych ma³¿eñstw i kobiet w ci±¿y, ale pomocna te¿ w innych sytuacjach ¿yciowych. Wyobra¿ana jako osoba o bia³ej twarzy zwê¿aj±cej siê w skroniach, z wydêtymi policzkami, drobnymi ustami i w±skimi oczami. Jej wizerunki sprzedawane s± jako talizmany przynosz±ce szczê¶cie.
Ôkuninushi - wed³ug licznych zapisów w "¶wiêtych ksiêgach" syn lub potomek w dalszym pokoleniu Susanoo. Rz±dzi³ w prowincji Izumo do czasu zej¶cia na ziemiê Ninigi, któremu dobrowolnie odda³ w³adzê.
Oni - diab³y. Najczê¶ciej spotykan± odmian± s± pó³nagie osobniki z rogami na g³owie. Maj± szerokie paszcze i spiczaste uszy. W rêkach maja wid³y, czasem "m³otek szczê¶cia". Ich charaktery bywaj± bardzo ró¿ne - od krwio¿erczych po ³agodne i ¶mieszne.
Sannyoshin - ¿eñskie bóstwa morskie: Tagiri, Tagitsu, Ichikishima. Rzadko wystêpuj± pojedynczo. Zazwyczaj czczone pod wspólnym imieniem Sannyoshin. Liczne chramy budowane s± zazwyczaj nad morzem, zw³aszcza w rejonie Morza Wewnêtrznego. Ichikishima bywa uto¿samiana z Benten.
Sarutahiko - bóg o czerwonej twarzy, przera¼liwie d³ugiem nosie i oczami jak lustra. Ma³¿onek bogini Amenozume. Czczony czêsto w chramach Inari.
Senninowie - nie¶miertelni mêdrcy posiadaj±cy nadprzyrodzone moce.
Shichi-fukujin - siedmiu bogów szczê¶cia. Synkretyczny zespó³, w sk³ad którego wchodz±: Benten, Daikoku, Bishamon, Ebisu, Fukurokuju, Hotei i Jurôjin. Ich wizerunki uwa¿ane s± za talizmany zapewniaj±ce powodzenie w ¿yciu.
Sukunabikona - bóstwo niewielkiego wzrostu, zaprzyja¼nione z Ôkuninushim. Opiekun lekarzy, zielarzy i farmaceutów. Wskazuje ludziom lecznicze w³a¶ciwo¶ci gor±cych ¼róde³, specjalizuje siê w wynajdywaniu ró¿nych leków. Najczê¶ciej czczony w chramach Ôkuninushiego.
Sumiyoshi-sama - zbiorowe imiê trzech bóstw (Uwatsutsunoo, Nakatsutsunoo, Sokotsutsunoo) zrodzonych przez Izanagiego w czasie jego ablucji po ucieczce z Krainy Ciemno¶ci. Bóstwa morskie, ich kult jest szczególnie silny wzd³u¿ wybrze¿y Morza Wewnêtrznego.
Susanoo - bóg wiatru i burzy zrodzony z nosa Izanagiego; dziki z wygl±du i charakteru. Za obra¿enie bogini Amaterasu skazany zosta³ na banicjê z Wysokiej Równiny Niebios i zszed³ na ziemiê w Izumo. Zabi³ o¶miog³owego potwora i ocali³ ¿ycie piêknej Kushiinadzie, z któr± siê o¿eni³. Mieli syna – Ôkuninushiego. Przekaza³ mu w³adzê nad rejonem Izumo a sam siê usun±³. Czczony jest na terenie ca³ej Japonii, czêsto jako bóstwo morza.
Tamayori - córka w³adcy oceanów, matka Jimmu - tennô.
Tengu - d³ugonose gobliny popularne w folklorze. S± m¶ciwe i krwio¿ercze, chêtnie mieszaj± siê w sprawy ludzi i popieraj± rozlew krwi. Potrafi± unosiæ siê w powietrzu i stawaæ siê niewidzialnymi.
Tenjin - Sugawara Michizane, erudyta z IX w., czczony jako bóg nauki, poezji i kaligrafii.
Tenniny (tennyo) - istoty niebiañskie p³ci ¿eñskiej przejête z folkloru hinduistycznego. Opiekunki artystów. Wyobra¿ane s± jako zwiewne postacie unosz±ce siê w powietrzu i rozsiewaj±ce kwiaty.
Toyouke - bogini obfitego po¿ywienia. Wystêpuje pod wieloma imionami (Ukemochi, Ukanomitama, Ôketsuhime, Wakamusubi i inne). Bywa uto¿samiana z Inari.
Tsukiyomi - bóg ksiê¿yca zrodzony z prawego oka Izanagiego. Narazi³ siê siostrze Amaterasu i zosta³ przez ni± wygnany, dlatego s³oñce i ksiê¿yc nie spotykaj± siê na niebie.
Yamatotakeru - legendarny bohater narodowy, syn legendarnego cesarza Keikô. Walczy³ z barbarzyñcami na wschodzie (Kantô) i na po³udniu (Kyushu). Dokona³ wielu wspania³ych czynów; po¶wiêcone mu chramy nosz± nazwê Ôtori.
Widzicie ile Kishi wyci±gn±³ Imion z Shintoizmu ? xD
¼ród³o ? - http://dhost.info/myth
Offline
Tylko pytanie.... PO CO NAM TO ?!
Chyba kazdy normalny cz³owiek umie sobie sprawdziæ wiele rzeczy w wikipedi....chyba ¿eby¶ to sam napisa³.... ale tak nie jest ;]
Close...
Offline
Wątek Zamknięty
Strony: 1